söndag 2 november 2014

Första dagen på nya jobbet

Idag, söndag, så har vi varit på inskrivning på ENEC headquarters. Vi var ett gäng på 7 pers som mötte On board team. Inskrivning, lämnade ifrån oss passen så nu lär vi inte få se dem förrän bygget är klar si så där om 5 år. Nej allvarligt talat så är det för att vi ska få permanenta visa och att vi ska få UEA ID-kort, så vi får väl passet om en vecka eller två så tills dess är vi i alla fall kvar. Fick göra en snabb presentation av oss själva. Sen vart det en intressant föreläsning om kulturen och livet i UAE å det var faktiskt så att efteråt så känner man sig otroligt välkomna och vänligt bemött. Vet inte om det var bara för att charma oss för tillfället eller vad men det kändes ärligt och genuint. Vi har ju via media etc fått en ganska snäv och ensidig information hur araber är men det är faktisk så att de är människor de me, vänliga, blyga, glada de vi har träffat när vi varit å gjort ärenden mm. Vad gäller kvinnor så har de full respekt, de kör bil som vanligt, jobbar som ingenjörer på ENEC, kvinnliga läkare, kvinnor som stridspiloter å det är inte så att de kommer från priviligierade familjer utan kan komma från vilken stam (ätt) som helst. Sen har de pga religionen lite konstiga regler som man får acceptera/förhålla sig till i kvinnors sällskap, men vilket vi inte har sett något av ännu. T. ex så ska mannen alltid gå först in i en hiss, inte gå jämsides med sin kvinna utan går först, inte ta i hand med en kvinna osv men som sagt detta har vi inte märkt någonstans utan det är precis som hemma, dvs att kvinnorna tar för sig lika mycket här som hemma ;-). Vår föreläsare, ca 35 årig kille, tyckte att det hade gått alldeles för långt ;-). Vidare så fortsatte dagen med boende frågor vilka områden det fanns mm. Det som nu gäller är att redan börja fundera på hur, vart, vad å vilket boende, vilka krav mm man vill ha. Sen finns det ett antal mäklare som ENEC har kontakt med som hjälper oss att få det vi vill, sen betalar ENEC ut kostnaden för ett år som justeras via lönen. Detta för att hyresvärdana ska ha förskott på hyran. "Läkarundersökning" ,om man nu kan kalla det så, stod på tur. En lungröntgen för att se att vi inte har TBC, blod prov för HIV sen var det inget mer, jo, läkaren undrade hur det var med hjärtat å då svarade jag att mitt hjärta klappar fortfarande för min kära å med det tyckte han att det var helt ok ;-), så något stetoskop åkte aldrig fram.
Efter jobbet så åkte Björn å jag till Mallen igen för att få fart på våra, från igår, nyinköpta telefoner men ingen lycka ännu.
Jag vet inte om det börja bli tjatigt att skriva om det men vi har faktiskt tränat idag me :-), en svettig timme på gymmet, dock inget bildbevis.......ännu. God middag på en kines restaurang här på hotellet, helt ok.
Idag fyller min son Axel år å jag har försökt att få tag på honom och andra delar av familjen men det verkar som om ingen vill prata med mig för det är ingen som svarar. Men om det finns någon som är intresserad så träffas jag på mitt nya telefonnummer som är: +971 563140355 men det går nog inte att komma fram ännu på någon dag, det kanske är därför jag inte får tag på någon, vem vet? Godnatt!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar