fredag 28 november 2014

Det som ej med ord beskrivas kan.

Inflyttnings dax börjar närma sig men innan vi har kommit såhär långt har det varit en saga kantat med frustration, uppgivenhet, man slutar aldrig att förvånas, galet skratt å tankarna far faktiskt ända tillbaka till lumpar tiden. Man tycker det är för djävligt, meningslöst, hopplöst, tidskrävande till ingen nytta, osv. Åsså ändå på slutet så kommer man att komma ihåg det som roligt och skratta åt det, vilket vi redan som sagt gjort lite redan idag.

Hämtade nycklarna i går kväll, arabfredag, nere på uthyrarens kontor, det är inte lite folk som ska in i huset å alla kräver sin tid, och så var det även nu, vi skulle ju "bara" hämta nyckeln, som i och för sig gick ganska lätt men sen, detta gjordes på torsdag. Men sen!

Men innan allt var klart att hämta nycklarna så ska vi "bara" fara till ett annat kontor i andra änden av stan för att skriva på ett papper som har att göra med el och vatten behörighet till lägenheten. Det skulle vara enkelt, vi skulle "bara" ha vårt emirat ID med. Men, nej, det visade sig att det räckte ju inte det skulle vara hyreskontrakt pass visa å en massa andra papper. Björn har ju börja insett detta med pappersdjungeln, men så är han ju chef oxå,  så därför är det är lika bra att bära med sig alla papper, kanske därför han har ont i ryggen, hursom så hade ju inte jag med dessa papper eftersom det "bara" var ID och som vi dessutom ringt för att kolla att det verkligen va så, tre gånger minst. Detta var i onsdags. Vi vart sittande på detta vattenkontor i tre timmar för att göra denna påskrift.

Hämtade då nycklarna på torsdag em, med glädje upp med hissen upp till våning 27 för att konstatera att de inte hade åtgärdat de vi hittat på inspektionen, inte städat. Det var likadant för Björn så han från sitt håll å jag från mitt håll åker ner till kontoret, å dessutom så hade Björn inte fått sitt vatten. Härdade som vi börja bli så vet vi att det inte hjälper att skälla utan sakligt förklara vad som felar.
Det finns en tjej där på kontoret som är chef, lugn och sansad som löste det åt mig med de åtgärder som jag identifierat och att jag fick städat något så när, mer behöv. Björn stackarn han fick inget vatten igår men lite städat dock. Och hur gör man det utan vatten, jo man går då till en annan lägenhet och hämtar :-). Killarna höll på och städade till tolv i natt tror jag. Gardin beställning gjordes i går kväll får dem till veckan förhoppningsvis.

Varor från IKEA, dessa killar kom på avtalad tid gjorde ett snabbt och effektivt arbete, Björn och Martin Nöjda gossar :-). Men hur går det med vattnet då? Väntan, väntan, telesamtal. Åsså helt plötsligt så har Björn fått sitt vatten, han hoppar upp och ner som ett litet barn som försöker nå en godisskål som står en par meter för högt
. Ja, man får vara glad åt det lilla sa flickan som satte sig på nappen!
Möblerna på plats, vattnet rinnande ur kranen. Kanon! Men som lite smolk i bägaren ändå är att jag har inget varmvatten, jordfelsbrytaren löser ut så fort jag slår till brytaren för VV-beredaren. Men har blivit lovad att de ska fixas i morgon, vi får väl se.
Vy från master bedroom

Bäddsoffan på plats
I morgon har vi ett spännande möte till. Internetleverantören! Oj oj en sådan cirkus. Jag kan inte beskriva det i detalj det tar för lång tid. Men baserat på det ni har läst lite innan så är detta en skrattretande, kanske lite gullig, historia. Vi får väl se om det lyckas med att få tillgång till nätet. Detta kanske är sista gången jag skriver till er på länge. I övrigt i morgon så får det bli IKEA igen för inköp av täcken lakan kuddar  och lite andra nytto prylar.

Om man tittar från mina fönster ut mot havet så ser man kitesurfare i massor.

För att överhuvudtaget stå ut med det vi har gjort under dessa dagar så kräver hungriga magar mat. Vi måste ha föda för vi ska ju ut och shoppa. Å det vart det, riktigt grabbiga saker.

Hungriga magar kräver mycket mat.
Från att ena dagen varit frikyrkopastor så har jag nu blivit en städpojke, detta är vad riktiga män behöver, eller? 
Såg att jag fått en kommentar på FB att sådant där behöver man väl inte gör själv utan det måste gå att leja bort. Ja, det är ju sant men det är ju bra att ha grejor hemma i alla fall, min fru kommer ju ner i jul och då kan det vara bra att det finns ;-).
Skämt åsido så har vi ju sett bara denna dag vad det dras in skit så jag tror att det är väl investerade pengar. Sen kostar det oxå att ha någon som ska göra det å det har vi inte råd med. 

Överst på önskelistan dammsugare,
städmedel, strykjärn, hinkar osv.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar