lördag 10 januari 2015

Internet i Korea i alla fall

Det var ju inte så hemskt som jag hade fått det beskrivet för mig. De har faktiskt internet här me!! Detta ger mig då möjligheten att ge er lite intryck från Koreas huvudstad Seoul. Kommer att åka härifrån i morgon till Deajeon några timmar söder Seoul men sen veckan därpå kommer vi att komma hit igen.
Seoul är en 10,5 miljoners stad och med storstadsområdet ca 25 miljoner invånare men det tycker inte jag märks utan det är ganska småskaligt i den delen där jag är nu i alla fall. Visst det finns skyskrapor men det är ändå inte som i Dubai till exempel. Mitt i det centra där hotellet är beläget finns ett Buddhist tempel sen 1100-1200 talet som de håller på att sakta men säker restaurera under tiden som det bedrivs verksamhet av munkar. Var där idag för en timmes kontemplation. På fotot nedan så ser ni en översiktsbild på området med någon skyskrapa, men notera oxå att det är förhållandevis låga byggnader i omgivningen, nytt och gammalt blandat.
Foto på översiktsmodell av templet
Från tempelområdet ut mot staden. Hotellet
jag bor i är det höga huset i bakgrunden










Sådana här målningar fanns på det
största templet


Även fast det inte är någon snö å slask så kan jag tänka mig att vädret är som hemma, några minus grader drar kallt i vinden.
Förutom besök på  Buddhist templet så har jag även besökt ett annat tempel, Mammons tempel. I det stor kvarter som jag tror de kallar Coex där hotellet är beläget så finns det flera hotell och Department store som är ihopbyggda underjord i en jätte mall som då heter Coex Mall. Nu har jag inte varit runt överallt men det finns det mesta i den tror jag, även om det var svårt att få tag i vanliga vykort :-).
Vad har inte en stad med en lyxmall att erbjuda om inte ett jätte akvarium. Nu var de så att det kanske inte var den största vatten volymen på ett ställe utan det var mängden akvarier och de hade inte bara fiskar utan det var även lite likt universeum i Gbg. Ja, så då vart det ju förstås några bilder därifrån oxå.










Sen någonting som hände som jag tycker var ganska kul var att jag mötte en Koreansk tjej, dam, som jag träffat sen tidigare. När jag var ner i mallen under Hyundai Department Store i matdistriktet och gick och satte mig på ett ledigt ställe så var det en tjej, dam, som hejade på mig vilket jag tycker var ganska häftigt att i en sådan mängd människor träffa på någon man kände igen, å dessutom Koreanska. Det går inte riktigt att beskriva hur det ser ut där nere i matdistriktet men det är ganska rörigt å massor av människor så att träffa på någon sådär huxflux tycker jag är häftigt. Nu undrar ni säkert vem det var jag träffade på å det kan jag berätta att det var en dam som tidigare, i en annan del av mallen, sålt godis till mig. Vi snackade ett tag å då visade det sig att hon hade varit runt i Skandinavien på semester så hon kände till lite grann.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar